4 år med rasen!

Den 9 april 2004 åkte jag till zooexpot i uppsala för att hämta hem mina första holländare. En hona och en hane i färgen japan gul-svart från Maria Ottosson.
Ett par månader senare kom första kullen, och jag var fast. wub.gif
Tyvärr blev hanen dödad av ett lodjur samma år.
Jag fick kontakt med Danmarks(och Nordens) bästa holländaruppfödare, Jörgen Larsen. Snart vara det klappat och klart att jag skulle ha en ny hane från honom. Den 19 mars 2005 fick jag hem min älskade Mimrelunds Filur, 95p.
Han har gett mig många otroligt fina ungar! Tex Solbackens Matti, 95,5 x 2ggr!
Vi har varit till Danmark två gånger, 2006 och 2007, för att hämta hem nya djur från Jörgen.
En av hanarna jag fick köpa av honom vid första resan var Mimrelunds Valter, 95,5p. En mycket vacker och otroligt trevlig hane! Tyvärr blev han dödad hösten 2007. unsure.gif
Har kvar tre riktigt bra ungar efter honom.
Jag började med ett avelspar 2004.
2005 hade jag 9 vuxna.
2006 hade jag uppåt 20.
2007 hade jag ett 30tal holländare.
Nu 2008 kommer vi att bygga ny kaningård. 40 nya fack ska det bli. Har tänkt att ha runt 30 vuxna holländare.
De flesta i färgen japan gul-svart och blå-gult, men svart och blått också.
Har även madagaskarfärgade med isabellaanlag, men jag har inte bestämt mig om jag vill ha kvar dessa eller inte. Temperamentet på dessa är inte vad jag vill ha på holländare. Vi får se hur det slutar med dem.
Även om Holländare, speciellt de japantecknade, är en av de absolut svåraste raserna så har jag haft bra framgångar på utställningarna.
Har vunnit klass M med tre egenuppfödda ungar, kom trea på alingsåsutställningen 2006 me den grupp hanar, blivit Bästa Junior ett antal gånger, och hamnat på bra platser i både klass A och B.

Har försökt mig på flera raser, men ingen annan ras slår holländarna! wub.gif


Holländsk kanin, the one and only!
image51


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits